Start » Artykuły naukowe, Samoleczenie, Suplementy diety, Suplementy dla sportowców

Dlaczego potrzebujemy suplementów diety?

12 stycznia 2010

Źródłem wszystkich potrzebnych nam składników odżywczych powinna być żywność, ale z wielu powodów tak nie jest. Niestety, tylko niewielki procent ludzi odżywia się zgodnie z zaleceniami dietetyków. W optymalnym modelu żywienia podstawę stanowią produkty zbożowe, bardzo ważne są też owoce i warzywa, które powinniśmy jeść kilka razy dziennie. Choć korzyści zdrowotne dużego spożycia warzyw i owoców są niewątpliwe, zalecane pięć porcji dziennie jada tylko ok. 10% populacji. U odżywiającej się nieprawidłowo większości powstają niedobory witamin, minerałów czy błonnika pokarmowego (jemy głównie biały chleb). Większość społeczeństwa nie wykonuje już pracy wymagającej dużego wysiłku fizycznego, a ludzie prowadzący siedzący tryb życia potrzebują znacznie mniej energii. Jak pokryć zapotrzebowanie organizmu na witaminy i minerały jedząc mniej? Konsumenci poszukują żywności wzbogaconej w witaminy i składniki mineralne lub sięgają po suplementy diety.
Produkty spożywcze kupujemy w pobliskim sklepie czy supermarkecie. Najczęściej są przemysłowo przetworzone, wygodne i ładnie opakowane, ale przyrządzone z nich dania mają za dużo soli, cukru, konserwantów i różnych innych dodatków, co wcale nie jest korzystne dla zdrowia. W zimie cieszą nas świeże pomidory czy ogórki, ale warzywa pochodzące ze szklarni mają mniej minerałów i witamin niż te rosnące na polu. Martwi inny fakt. Otóż, wyniki analiz chemicznych żywności pokazują, że rośliny uprawne mają coraz mniej magnezu, żelaza, miedzi i innych pierwiastków śladowych. Mniej jest ich w glebie, bowiem nawozy sztuczne dostarczają głównie azotu i fosforu. Niektórych pierwiastków jest za mało w środowisku, np. jodu z dala od morza. Gleby w Polsce mają za mało selenu, będzie go więc mniej w roślinach uprawnych, a w konsekwencji mniej w naszej żywności. W tej sytuacji pomocne mogą być suplementy diety.
Suplement diety to produkt zawierający substancje odżywcze, który jest traktowany jako uzupełnienie normalnej żywności. Jest to skoncentrowane źródło witamin, minerałów lub innych substancji, wyprodukowane w formie umożliwiającej dawkowanie. Kapsułki czy tabletki kojarzą się z lekiem, a duży wybór suplementów oferują apteki. Wygodnie jest je kupować właśnie tam, bowiem farmaceuta może doradzić jaki produkt wybrać. Trzeba jednak podkreślić, że suplementy diety nie zawierają substancji leczniczych i nie leczą chorób. Suplement diety pomaga utrzymać zdrowie.
Suplementy diety powinny dostarczyć tych składników, których brakuje w środowisku lub których najczęściej brakuje dużym grupom ludności. Wg. Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie w diecie dorosłych zawartość witaminy A przekraczała dzienne zapotrzebowanie, zawartość witaminy E była w granicach 80-90% normy. Natomiast spożycie witaminy C w miesiącach jesienno-zimowych pokrywało zaledwie 40 do 60% pożądanej dziennej ilości. Trzeba apelować o zwiększenie spożycia owoców, ale lepiej sięgnąć po suplement z witaminą C niż mieć chroniczny niedobór tej witaminy, ważnej dla zachowania odporności organizmu.
Badania diety potwierdziły za niskie spożycie wapnia, magnezu, potasu i mikropierwiastków (cynku, miedzi, selenu, jodu). Jednym ze skutków takich niedoborów jest osteoporoza i złamania kości, zwłaszcza u starszych osób. Aby zmniejszyć ryzyko złamań kości, skuteczne jest zwiększenie dawki wapnia i magnezu w diecie. U osób z osteoporozą często występuje niski poziom witamin D, K, B6, kwasu foliowego, B12. Witamina B6 ułatwia wchłanianie magnezu z przewodu pokarmowego i często towarzyszy solom magnezu w preparatach. Wiele osób w wieku powyżej 65 lat ma niedobór witaminy D, ponieważ ciągle przebywa w mieszkaniu. W sytuacji, gdy organizm ma za mało słońca, witamina D3 powinna być dostarczana z pokarmem (tłuszcze rybie) lub suplementami.
W typowej diecie brakuje nienasyconych kwasów tłuszczowych (zwłaszcza omega-3), bo jemy za mało ryb i olejów typu rzepakowego i lnianego. Potrzebujemy też antyoksydantów typu karotenoidów: luteiny, zeaksantyny, likopenu, ale spożywamy dostateczne ilości beta-karotenu (z marchewki). Dominujące karotenoidy w plamce żółtej oka to luteina i zeaksantyna, są ważne dla prawidłowego widzenia i przetwarzania obrazów. U osób chorych na AMD stwierdzono o 30% mniej obu karotenoidów, niż u zdrowych; warto więc zainteresować się suplementacją.
W suplementach diety są też składniki dobrze znane jako żywność. Przykłady: żurawina, aronia, zielona herbata, czarna rzodkiew.

  • Żurawiny są bardzo kwaśne i nie da się ich dużo zjeść. Suplementy diety z liofilizowanym sokiem w kapsułkach są bez szczawianów, bez cukru, zawartość polimeru katechinowego jest standaryzowana. Ten związek zmniejsza przyczepianie się patogennych bakterii, żurawina może więc zapobiegać nawracającym zapaleniom pęcherza i utrzymywać zdrowie dróg moczowych.
  • Aronia jest niezbyt smaczna na surowo, ale antocyjany aroniowe to silne antyoksydanty. Kapsułka z antocyjanami może mieć prozdrowotny efekt podobny do kieliszka czerwonego wina.
  • Japończycy i Chińczycy piją kilka filiżanek zielonej herbaty dziennie, ale w Polsce mało osób ją polubiło. Innym nie odpowiada wysoka zawartość kofeiny. Ekstrakt z herbaty w kapsułkach dostarcza związków polifenolowych o silnym działaniu antyoksydacyjnym, które wspomagają utrzymanie zdrowego układu krążenia, pracę mózgu a także zachowanie prawidłowej wagi.
  • Bardzo zdrowe są warzywa kapustne, a zawarte w nich glukozynolaty mogą zapobiegać nowotworom czy infekcjom wirusowym. Powinniśmy codziennie jeść kapustę, brokuły, a także czarną rzodkiew. Jednak nieprzyjemny zapach związków siarkowych zniechęca do gotowania. Wyręcza nas przemysł produkując wyciśnięty sok z rzodkwi w ampułkach ekstrakty z brokułów czy kapusty w kapsułkach, jako suplementy diety do wykorzystania od zaraz.

Dlaczego potrzebujemy suplementów? Mając tego typu preparaty łatwiej zadbać o zdrowie.

Poleć w swojej społeczności!