Start » Artykuły naukowe, Kuchnia naukowa, Owocowe skarby, Warzywa

O wyższości soków jednodniowych nad jednorocznymi

12 stycznia 2010

sok z marchwiiPrzemysłowy proces produkcji soku to nie tylko mechaniczne wyciśnięcie go przy pomocy prasy, miazga owoców jest też poddawana depektynizacji, klarowaniu i filtracji. Procesy przetwórstwa wymagają stosowania licznych dodatków, aby produkt nie zepsuł się przy długim przechowywaniu w szklanej butelce, na świetle. Jednak konserwanty są częstą przyczyną alergii, a sok po prostu nie jest tak smaczny i zdrowy jak świeży. Zamiast dodawać E 220,  E 236 i inne, można zrezygnować z nich w ogóle, a wszystkie siły skupić na tym, aby wytłoczony sok dowieźć jak najszybciej i jak najbliżej klienta. Jednodniowy sok z marchewki czy jabłek jest produkowany w nocy, a już rano można go kupić w osiedlowym sklepiku. Taką strategię stosuje kilka firm. Inne pasteryzują soki, co przedłuża ich trwałość, ale nie dodają cukru ani chemicznych konserwantów. Decyzja o produkcji świeżych soków spotkała się z poparciem medycznego środowiska naukowego. Soki z owoców to najlepsze źródła witamin C i A, które są lepiej przyswajane niż z kapsułek. U zdrowych ludzi ciągła farmakologiczna suplementacja witamin nie jest polecana, ale świeże owoce i warzywa – zawsze!

Sok z marchewki

Sok z marchewki jest jednym z tych ważnych dla zdrowia produktów, który powinni pić wszyscy – od niemowlaka po staruszki. Marchewka jest bogatym źródłem karotenoidów, z których w organizmie syntetyzowana jest witamina A, retinol. Jest konieczna w procesie wzrostu tkanek, a więc potrzebna przede wszystkim dzieciom, kobietom w ciąży i karmiącym matkom. Sok z marchewki to jeden z pierwszych napojów, po mleku matki, które dostają niemowlaki. Retinol, beta-karoten i inne karotenoidy są świetnymi przeciwutleniaczami i likwidują wolne rodniki. Przeciwdziałają przyspieszonemu starzeniu się i chorobom degeneracyjnym: miażdżycy, chorobom układu krążenia, zawałom serca, zmniejszają ryzyko rozwoju nowotworów. Karotenoidów potrzebują osoby żyjące w stresie, chronicznie zmęczone, po przebytych infekcjach i stanach zapalnych a także palacze papierosów i sportowcy. Szczególnie ważne są dla osób starszych – są potrzebne w procesie widzenia, ich obecność chroni oczy przed kataraktą i degeneracją plamki żółtej. Profilaktyka jest tańsza niż leczenie. Tani i smaczny sok z marchewki powinien być stałym składnikiem diety.

Sok z buraków.

Buraki ćwikłowe chętnie jadali Rzymianie, ich uprawa rozprzestrzeniła się wszędzie tam gdzie stacjonowały rzymskie legiony. Są wartościowym i smacznym warzywem. Oprócz błonnika, niewielkiej ilości cukrów i aminokwasów, buraki mają dużo potasu (348 mg/100g) a mało sodu (52 mg). Zawierają też wapń, fosfor, magnez, żelazo, mangan, cynk, jod, witaminy z grupy B oraz dość dużo folianów. W ostatnich latach burakami zainteresowali się naukowcy związani z medycyną. Badania toksykologiczne soku z buraków dowiodły, że główne jego składniki nie mają właściwości alergizujących, mutagennych i nie są szkodliwe dla wątroby. Buraki są natomiast w pierwszej dziesiątce warzyw o najsilniejszych właściwościach przeciwutleniających – dzięki zawartości polifenoli, a głównie barwników, znanych jako betalainy (betaniny). Barwniki te działają przeciwnowotworowo i przeciwwirusowo. W eksperymentach na myszach ekstrakt z buraka był skuteczny w zapobieganiu rakowi skóry i płuc. Myszy chore na raka, którym podawano sok z buraków lepiej znosiły chemioterapię, miały lepszy apetyt i dłużej żyły. Badania te sugerują, że sok z buraków może poprawić jakość życia pacjentów leczonych chemioterapeutykami. Świeży sok jest dla wszystkich, jest bardzo smaczny, świetny do popicia kanapki w pracy. Doskonale smakuje z dodatkiem soku z kiszonych ogórków i roztartym ząbkiem czosnku.

Sok jabłkowy

Jabłka są najpopularniejszym owocem w Polsce, a wiele badań pokazało ich korzystne efekty dla zdrowia. Jedzenie przynajmniej 2 jabłek dziennie zmniejsza ryzyko chorób układu krążenia, zawału serca i udaru mózgu, raka układu pokarmowego. Bioaktywne związki w jabłkach to głównie polifenole i błonnik. Polifenole, polimery katechin są silnymi przeciwutleniaczami, likwidują wolne rodniki, co jest ważne w profilaktyce chorób degeneracyjnych. Jabłka mają dużo pektyn, to rozpuszczalny błonnik, regulujący pracę przewodu pokarmowego.

Warto wiedzieć, że klarowany sok z jabłek ładnie pachnie i wygląda, ale ma bardzo mało bioaktywnych związków. Badania polskich naukowców pokazały ostatnio, że mętny sok z jabłek Idared i Champion ma nawet pięciokrotnie więcej polimerów katechinowych niż klarowany. Sok powstaje ze świeżych jabłek przez tłoczenie na zimno, nie jest filtrowany a więc jest naturalnie mętny. Właśnie w zawiesinie lub osadzie zachowane są najcenniejsze związki makromolekularne: pektyny i polimery katechin. Świeży sok nie tylko orzeźwia i gasi pragnienie, ale dostarcza potasu i innych składników mineralnych. Zachowuje wszystkie naturalne składniki, witaminy, cukry oraz kwasy organiczne, w tym chlorogenowy. Właśnie mętny sok może być cennym składnikiem codziennej diety.

Poleć w swojej społeczności!